Vuosityöaikasopimus päättyy 23.10.2011

18.10.2011

Vuosityöajasta järjestettiin jäsentilaisuus 19.9.2011, johon toivottiin saapuvaksi erityisesti niitä, jotka ovat kokeneet omalta osaltaan vuosityöajan hyväksi ratkaisuksi. Tilaisuudessa saimme kuulla asiantuntevaa luennoitsijaa, joka vertaili kuntayhtymän vuosityöaikasopimusta KVTES:in määräyksiin ja toisaalta työaikapankkiin. Tästä luennosta on lähetetty tiivistelmä kaikille niille jäsenille, joiden sähköpostiosoite on oikein tehy.fi-jäsensivuilla. Jäsentilaisuudessa mielipiteitä vuosityöajan puolesta ei tullut esille. Tilaisuuden jälkeen muutama yksittäinen työntekijä on ottanut yhteyttä henkilöstön edustajiin ja pyytänyt vuosityöaikasopimuksen jatkamista. Perusteluina on yleensä ollut, että se on heille ollut joustava järjestelmä, vapaa-aika on tärkeämpää kuin raha.

Tehyn ammattiosastojen 717:n ja 725:n hallituksissa on keskusteltu vuosityöaikasopimuksen jatkamisesta/hylkäämisestä. Päätöksentekoprosessissa on jouduttu huomioimaan monenlaisia asioita; Voivatko ammattiosastojen hallitukset tehdä Tehyn valtuuston linjauksen vastaisen päätöksen ja jatkaa vuosityöaikasopimusta? Valtuuston linjaus perustuu siihen, että on työntekijän edun vastaista sopia ylityökorvauksista luopumisesta ja sopia ylityön muodostumisesta vasta pitkän tasoittumisjakson päätyttyä. Voivatko ammattiosastot hyväksyä sen, että Tehy neuvottelee palkankorotuksia ja osa työntekijöistä antaa ne toisella kädellä takaisin työnantajalle? Lisäksi nämä palkankorotukset on yleensä saavutettu työtaistelutoimenpiteiden ansiosta, jotka kohdentuvat suuriin yksiköihin, aina samoihin työntekijöihin. Siis osa meistä työntekijöistä on ne ”taistellut” ja osa on valmiita niitä luopumaan??

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK (johon TEHY kuuluu) on hyväksynyt pitkään neuvotellun raamisopimuksen. Todennäköisesti Tehy aloittaa neuvottelut syntyneen raamin perusteella, työ-ja virkaehtosopimushan päättyy vuoden lopulla. Raamisopimuksen sisältöön kuului mm. työurien pidentäminen ja siihen liittyen työaikapankkien käytön esteiden selvittäminen. Tämän perusteella työaikapankki on se järjestelmä, johon tulee pyrkiä ja järjestelmä, jolla saadaan jäsenillemme tarvittavia joustoja työajoissa. Työnantajalta on aikaisemmin kysytty kantaa työaikapankkiin, mutta neuvotteluhalukkuutta ei ole ollut. Todennäköisesti tähän on syynä voimassaoleva vuosityöaikasopimus, joka tulee työnantajalle edullisemmaksi, koska ylityötä ei synny. Silti vuosityöaikasopimus mahdollistaa pitkien työvuorojen teettämisen (jopa yli 12-tuntia).

Ammattiosastojen tehtävänä on jäsentensä edunvalvonta, huomioiden erityisesti palkkaus- ja työaika-asiat. Näiden tietojen pohjalta Tehyn ammattiosastojen 717 ja 725 hallitukset ovat yksimielisesti päättäneet olla jatkamatta 23.10.2011 päättyvää vuosityöaikasopimusta.

Nyt toivommekin niiltä jäseniltä, jotka ovat kokeneet vuosityöaikasopimuksen kohdallaan hyväksi ettette tee hätiköityjä ratkaisuja. Toivomme, että siedätte KVTES:ä (jossa suurin osa jäsenistämme on) jonkin aikaa, koska vain niin voimme saavuttaa jotain parempaa. Kukaan neuvottelija ei ole niin taitava, että pystyy yksin tai kaksin neuvottelemaan jäsenistölle parempia etuja vaan kaikkeen tarvitaan koko jäsenistön tuki. Työnantajalle täytyy muodostua todellinen tarve neuvotteluille ennen kuin voidaan päästä neuvottelemaan saati tulokseen. Tämä pätee myös työaikapankin kohdalla niin kuin kaiken neuvoteltavan. Uskomme, että kaikille työntekijöille olisi mieluisampaa saada siitä ylimääräisestä tunnista vapaana puolitoista tuntia mitä se vuosityöaikasopimuksen mukainen tunti.