Tehy julistaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon

24.9.2018

Tehy on julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon koskien koko jäsenistöään. Virkasuhteiset tehyläiset eivät ole kiellon piirissä.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa keskiviikkona 26.9.2018 klo 6.00 ja päättyy perjantaina 28.9.2018 klo 23.59.

Toimenpiteellä vastustetaan hallituksen esitystä työsuhdeturvan heikentämisestä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Kyseessä on poliittinen mielenilmaus. Lisätietoa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon taustoita löydät Tehyn mediatiedotteesta ja osoitteesta www.tehy.fi/ylityokielto.

Mitä ylityö- ja vuoronvaihtokielto tarkoittaa?
Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana tehdään töitä normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, mutta ei tehdä ylitöitä eikä vaihdeta vuoroja työnantajan aloitteesta. Tehyläisiä ei voida velvoittaa tekemään ylityötä suojelutyönä tai hätätyönä eikä myöskään velvoittaa vuoronvaihtoon suojelutyöperusteella.

Tehyn jäsenyys suojaa ja velvoittaa
Työtaistelu on laillinen, koska se ei kohdistu voimassaolevia työehtosopimuksia tai työsuhteen ehtoja vastaan. Tehy kantaa vastuun työtaistelun laillisuudesta. Yksittäiselle jäsenelle ei saa tulla seuraamuksia tukitoimiin osallistumisesta. Jäsenen on toimittava liiton päätöksen mukaisesti.

Lisää ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia löydät www.tehy.fi/ylityokielto.

Seuraa Tehyn tiedotusta

Ajankohtaiset tiedot löydät www.tehy.fi/ylityokielto sivulta sekä Tehyn sosiaalisen median kanavista. Sivustolle on koottu ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastaukset. Tutustu niihin huolellisesti. Tarvittaessa sinua auttavat myös ammattiosastosi ja luottamusmiehet.

pääluottamusmies Paula Anttila 040 1358025 paula.anttila(at)ras.fi

luottamusmies Hanna Niskanen hanna.niskanen(at)ras.fi

luottamusmies, ao:n puheenjohtaja Anu Ojutkangas 0400 145 717 anu.ojutkangas(at)ras.fi