Uusi työaikalaki ja 11 tunnin vuorokausilepo myös jaksotyöhön

9.1.2020

Uusi työaikalaki (872/2019) on tullut voimaan 1.1.2020. Vuorokausilepoa koskeva säännös on muuttunut siten, että kaikissa työaikamuodoissa jaksotyö mukaan lukien vuorokausilepo on lähtökohtaisesti 11 tuntia. Tämä tarkoittaa muutoksia erityisesti vuorotyöyksikköjen työvuorosuunnitteluun, joissa on totuttu tulemaan iltavuorosta aamuvuoroon.

Minulle on tullut muutamia kysymyksiä siitä, että voidaanko 11 tunnin vuorokausilepo alittaa. Saamani tiedon mukaan työnantaja on ohjeistanut esimiehiä niin, että lakia noudatetaan eikä varsinaisessa työvuorosuunnitelmassa 11 tunnin vuorokausilevosta poiketa. Mikäli suunnitelmaa elettäessä on tarve työvuoromuutoksille voidaan vuoroja muuttaa niin, että 11 tuntia yksittäisissä tapauksissa alittuu mutta alittuminen ei saa olla säännönmukaista. Tämän johdosta esimies voi vaatia, että vuorojen vaihdot tehdään vain hänen luvallaan (mikäli ei ole vielä tähän mennessä vaatinut).

Työnantaja vastaa siitä, että lakia noudatetaan, käytännössä siitä vastaa kunkin yksikön esimies. Lain toteutumista valvoo Aluehallintovirasto.

Paula Anttila
Pääluottamusmies, Tehy ry