Työaikapankkineuvottelut päättyivät tuloksettomina

26.9.2015

Työaikapankkineuvottelut päättyivät tuloksettomina

Työnantajan ja pääsopijajärjestöjen käymät työaikapankkineuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina.  Neuvottelujen aikana kaksi pääsopijajärjestöä ilmoitti halukkuutensa neuvotella vuosityöaikasopimuksesta.  Uusi vuosityöaikasopimus näyttää syntyneen, TEHY EI VOI VUOSITYÖAIKASOPIMUSTA ALLEKIRJOITTAA MM. SEURAAVISTA SYISTÄ:

-          vuosityöaikasopimuksella on poikettu KVTES:n yleistyöajan ja toimistotyöajan ylityömääräyksistä niitä huonontaen. KVTES:n ylityömääräykset tulevat suoraan Työaikalaista. Työaikalaki on pakottavaa lainsäädäntöä eli sitä huonommin ei voida sopia. Tämän vuoksi vuosityöaikasopimuksen sopimusmääräykset ovat kokonaisuudessaan kyseenalaisia.

-          vuosityöaikasopimuksella on sovittu säännöllisen työajan pituudeksi yleistyöajassa ja toimistotyöajassa  12 tuntia kun KVTES:n mukaan tuo enimmäispituus on 9 tuntia.  Tuolloin voidaan suunnitella ilman työntekijän suostumusta 12 tunnin vuoroja ja ylityötä syntyy  vasta 12 tunnin jälkeen.

-          Työaikalain 29§:n mukainen vuorokausilepo on tarkoitettu työntekijän suojaksi. Vuorokausilepo on yleistyöajassa 11 tuntia. Vuosityöaikasopimuksella on sovittu vuorokausilevon lyhentämisestä 9 tuntiin ILMAN KORVAAVIA LEPOAIKOJA.

-          Ns. joustavaan työaikaan (tunti tunnista) on sekoitettu sekä esimiehen aloitteesta että työn teettämisen tarpeesta lähtevä työ, joka on aina ylityötä. Vuosityöaikasopimuksella on näennäisesti erotettu ylityö mutta kuitenkin sovittu lisäksi, että vaikka ylityö perustuisi esimiehen kirjalliseen pyyntöön, käydään sopimusneuvottelu onko se tunti tunnista tehtävää vai ylityötä. Ylityötä ei siis muodostu.

-          Vuosityöaikasopimuksella on sovittu, että sopimuksen soveltamiseen liittyvät ongelmat tullaan ratkaisemaan aina sopimuskumppaneiden keskinäisissä neuvotteluissa. Tuolla lauseella on evätty mahdollisuus keskustason neuvotteluille; sopimuksen allekirjoittaneet järjestöt eivät voi hoitaa jäsentensä riita-asioita liittyen ko. sopimukseen.

Tehy on edunvalvontajärjestö. Paikallisella tasolla emme lähde huonontamaan jäsentemme työsuhteen ehtoja. Työaikapankki olisi ollut tilanteeseen sopiva ratkaisu, mutta siihen ei nyt valitettavasti päästy.

Yleistyöajan ”paremmuus” verrattuna jaksotyöhön perustuu parempiin ylityömääräyksiin. Vuosityöaikasopimuksella nuo yleistyöajan paremmat ylityömääräykset on kumottu.