Korona-lapsen hoito
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän uudeksi tehyläiseksi pääluottamusmieheksi on valittu sairaanhoitaja Saija Välikangas. Saija aloittaa tehtävässä 17.1. ja toimii luottamusmiehenä kolmena päivänä viikossa. Muutoin Saija on vuorotöissä päivystys- ja tarkkailuosasto 3:lla. Saija toimi aiemmin "tavallisena" luottamusmiehenä ja nyt ammattiosasto etsii siihen tehtävään uutta tekijää.
Tehyn Raahen alueen ammattiosasto 717 arpoi kaikkien Tehyn valtuustovaaleissa äänioikeuttaan käyttäneiden kesken kahdeksan palkintoa.
Ammattiosaston jäsenyys päättyy kun jäädään pysyvästi kokoaikaiselle eläkkeelle. Eläkkeelle jääneen on mahdollista siirtyä Tehyn seniorijäseneksi. Siirtymisen tulee tapahtua suoraan ammattiosaston jäsenyydestä. Seniorijäsenyys / eläkejäsenyys on mahdollista 50 vuotta täyttäneillä ao:n jäsenillä (alle 50 vuotiaat pysyvät ao:n jäseninä ja ovat eläkkeellä ollessaan vapautettuja jäsenmaksusta jos ei ole palkkatuloja).
Erimielisyyksiä voi syntyä, kun ihmiset ajattelevat, kokevat ja toimivat eri tavalla. Ihmiset ovat erilaisia ja asioilla on meille erilaisia merkityksiä. Työpaikan mahdolliset ongelmat saattavat johtua yksinkertaisesti inhimillisestä erehdyksestä tai väärästä tiedosta ja ne ratkeavat nopeasti, jos tiedät miten toimia ja mistä saat apua ongelmatilanteen yllättäessä.
Hallitus on antanut valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tiistaina 17. maaliskuuta 2020. Laki suojaa väestöä poikkeusoloissa. Lain tarkoittama poikkeusolo on esimerkiksi vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava, hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti, jollainen koronaviruspandemia on. Hallituksen 17.3.2020 antamat käyttöönottoasetukset mahdollistavat esimerkiksi ylityön teettämisen ja vuosilomien perumisen. Työnantaja saa turvautua näihin toimenpiteisiin vain, jos tarvitsee työvoimaa koronaepidemian vuoksi. Jos koronaepidemiaa ei ole, ei poikkeuksiakaan saa soveltaa. Yksi tai kaksi sairaalahoidossa olevaa koronapotilasta ei ole koronaepidemia.
Uusi työaikalaki (872/2019) on tullut voimaan 1.1.2020. Vuorokausilepoa koskeva säännös on muuttunut siten, että kaikissa työaikamuodoissa jaksotyö mukaan lukien vuorokausilepo on lähtökohtaisesti 11 tuntia. Tämä tarkoittaa muutoksia erityisesti vuorotyöyksikköjen työvuorosuunnitteluun, joissa on totuttu tulemaan iltavuorosta aamuvuoroon.
RSS ATOM